سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مریم بانو

 

در شرکت های تولیدی علاوه بر هزینه مواد مصرفی در تولید کالا، دو نوع هزینه دیگر نیز در نظر گرفته می شود.

هزینه دستمزد و هزینه های سربار که به صورت هزینه های مستقیم و هزینه های غیرمستقیم نیز تقسیم می شوند.

هر شرکت تولیدی نیاز به یک برنامه ی حسابداری دارد.

شرکت پارمیس ارائه دهنده ی نرم افزار هایی برای کسب و کارهای کوچک و به طور خاص حسابداری تولیدی است.

هزینه های مستقیم

تمام هزینه هایی که به طور مستقیم برای تولید محصول نهایی انجام می شوند.

این هزینه ها شامل مواد مصرفی که در محصول نهایی قابل تشخیص هستند و دستمزد کارگرانی که به طور مستقیم در تولید محصول فعال هستند، می شود.

 هزینه های غیرمستقیم

 تمامی هزینه هایی که نمی توان به طور مستقیم به محصول تولید شده مرتبط دانست را هزینه ی سربار یا غیرمستقیم می نامند.

به عنوان مثال هزینه استهلاک ساختمان و تجهیزات، اجاره بها و هزینه های مربوط به انرژی و حتی هزینه دستمزد نگهبان شرکت در این دسته قرار می گیرند.

بد نیست یادآور شویم برای شرکت های کوچک و متوسط اختصاص هزینه های مستقیم و غیرمستقیم به هر واحد کالا کاری بسیار پیچیده است که به دانش و تخصص بالا و همچنین امکانات ویژه ای در نرم افزار نیاز دارد که تمامی این امکانات مرتبط به نرم افزارهای حسابداری نیست.

به همین دلیل در ادامه بیشتر به نیازهای واقعی شرکت های تولیدی از یک نرم افزار حسابداری می پردازیم. 

امکانات نرم افزار حسابداری برای شرکت های تولیدی

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم در شرکت های تولیدی مهم ترین بخش سرمایه مربوط به مواد مصرفی در تولید محصولات و کالای نهایی است.

بنابراین برای انجام امور حسابداری همچون ثبت تمام جریان های مالی تعریف شده در فرآیند، محاسبه هزینه ها و درآمدها و سود حاصل از فعالیت های انجام شده باید نرم افزار حسابداری امکانات ویژه ای را در اختیار حسابدار قرار دهد.

آنچه که در حسابداری شرکت های تولیدی اهمیت بسیاری دارد، محاسبه بهای تمام شده کالا بر اساس روش های حسابداری و قیمت خریداری شده مواد اولیه است.

در نتیجه داده های لازم برای حسابدار شامل ثبت موجودی کالاهای مصرفی و تولید شده در شرکت، قیمت خرید مواد اولیه و نیز تعریف فرمول ساخت برای تولید هر محصول است.

در فرمول ساخت، مواد مصرفی در فرآیند تولید کالا و تعداد مورد نیاز مشخص می شود.

این اطلاعات به حسابدار برای محاسبات مربوط به حسابداری بسیار راه گشا هستند.

بنابراین یکی از ویژگی های مهم نرم افزار حسابداری تولیدی، قابلیت تعریف فرمول ساخت با توجه به مواد مصرفی و ایستگاه های کاری برای محصولات تولیدی شرکت است.

به کمک تعریف فرمول ساخت می توان فرایند تولید و موجودی کالاهای مورد نیاز را تعیین و در صورت نیاز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز اقدام نمود.

به عبارت دیگر، تعریف فرمول ساخت در نرم افزار حسابداری می تواند به کنترل موجودی انبار به منظور جلوگیری از توقف خط تولید یا کاهش در تولید روزانه کمک نماید.

نرم افزار حسابداری باید امکان مدیریت هزینه ها و نیز مدیریت سفارش ها را برای حسابدار فراهم آورد.

زیرا در تولید مهم ترین دغدغه بعد از کیفیت در محصولات تولیدی، کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه افزایش سود حاصل از تولید است.

با توجه به نوع محصول می توان فرایندهای تولید انبوه، سفارشی، کارگاهی و دسته ای را در بخش تولید تعریف کرد.

ایستگاه های کاری تعریف شده در خط تولید برای اختصاص مواد مصرفی و برنامه ریزی تولید اهمیت دارند.

بنا به نوع فرایند ضرورت تامین مواد مصرفی اهمیت می یابد.

زیرا گاهی بر حسب فرایند تولید تعریف شده، کمبود مواد اولیه باعث توقف کل خط تولید می شود و همین امر هزینه سنگینی را به شرکت تحمیل می کند.

با توجه به این ضرورت برای شرکت های تولیدی در نرم افزار حسابداری تولیدی امکان تعریف مواد و کنترل موجودی آنها نیز در نظر گرفته شده است.

در چند سطر بالاتر، اشاره کوتاهی به ضرورت وجود ثبت اطلاعات مربوط به فعالیت های تولیدی که به پیمانکار تحویل داده می شود، صحبت کردیم.

به منظور ثبت دقیق داده های مالی باید نرم افزار حسابداری امکان تعریف پیمانکار و داده های مربوط به همکاری با وی مانند میزان کالای مواد تحویل داده شده به آن و کالای تحویل گرفته شده، هزینه ای که باید به پیمانکار پرداخت شود و حتی درصد ضایعات حاصل را داشته باشد.

لازم است اشاره کنیم که هر شرکت تولیدی بسته به نوع محصول تولیدی و درنتیجه نوع فعالیت های تعریف شده برای آن و نیز اندازه و سطح کسب و کار به ویژگی های خاصی از یک نرم افزار حسابداری نیاز دارد که باید قبل از انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی برای خود شناخت درستی از نیازها و خواسته های کسب و کار از یک نرم افزار حسابداری داشته باشد.

برای سفارش نرم افزار به سایت پارمیس مراجعه بفرمایید.

https://www.parmisit.com/